Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/customer/www/bike4travel.nl/public_html/blog/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 119
010 46 26 909
info@bike4travel.nl
Rohloff naaf

Rohloff naaf

Wat is de Rohloff naaf precies, wat zijn de voor- en nadelen en hoe zit het nou met het onderhoud van de naaf?
De naaf van Duitse makelij is een interne versnellingsnaaf met 14 versnellingen die in evenredige stapjes van 13,6% oplopen. Eigenlijk is een Rohloff naaf net zoals een 3 of 7 versnellingsnaaf van een stadsfiets, maar dan met 14 versnellingen. De naaf, die in het achterwiel is ingebouwd, is onderhoudsarm, duurzaam en simpel in gebruik. Zo schakel je eenvoudig op of af (meer smaken zijn er niet) en kun je zelfs meerdere versnellingen tegelijk schakelen, al rijdend of in stilstand. Heel handig als je per abuis vergeten bent om op tijd terug te schakelen voor een stoplicht of een flinke helling.

Zijn 14 versnellingen genoeg? Jazeker! Het bereik (526%) komt ongeveer overeen met een 3×9 derailleur-versnelling, dus ruim genoeg om de bergen op te fietsen.

Hoe zit de Rohloff naaf in elkaar?
De naaf bestaat uit een neutrale stand (versnelling 11), drie versnellingen (12, 13 en 14) en de rest van de ‘versnellingen’ zijn eigenlijk ‘vertragingen’. Bij versnelling 1 tot en met 7 loopt het vertragingswiel mee, wat de oorzaak is van het geluid wat je in die versnellingen hoort. Bij versnelling 8 klikt dit vertragingswiel vast met palletjes en is het geluid verdwenen.
Wil je meer weten over de techniek van de Rohloff naaf? Lees dan deze handleiding eens door.

Rohloff naaf

Wat zijn de voordelen van een Rohloff naaf?

In stilstand terugschakelen
Ik weet niet of je het herkent, maar ik wilde ‘vroeger’ nog wel eens bij een stoplicht wegfietsen om er dan achter te komen dat ik vergeten was terug te schakelen. Het gevolg was natuurlijk hoofdschuddende automobilisten, pijnlijke knieën en ergernis. Helemaal erg was het als er plots een flinke klim kwam, dan kon ik of lopen of terug naar beneden om dan terug te schakelen en het opnieuw proberen. Nou, dat is allemaal verleden tijd. Of ik nu stilsta of plots een steile helling op moet, ik kan eenvoudig terugschakelen en zit zo altijd goed. Dit brengt me meteen bij voordeel twee…

Meerdere versnellingen tegelijk schakelen
Het maakt niet uit of je fietst of stilstaat, je kunt met een Rohloff naaf meerdere versnellingen tegelijk op- of afschakelen. Geen excuus meer dus om die steile helling op te moeten lopen, want met één eenvoudige beweging schakel je meerdere versnellingen tegelijk terug en fiets je fluitend omhoog!

Super sterk achterwiel
Met 32/36 spaken, een symmetrische opbouw met hoge spaakflens haal je een supersterk achterwiel in huis. Helemaal in combinatie met dubbel butted spaken en een velg die speciaal geschikt is voor een Rohloff naaf. Sterke vakantiewielen zijn erg belangrijk om jou en je bepakking te dragen.

Onderhoudsarm
Een Rohloff naaf heeft zeer weinig onderhoud nodig. Zo hoef je maar 1x per jaar of 1x in de 5000 kilometer olie te verversen en elke 10.000 kilometer moet je de interne kabels vervangen. Heb je een Rohloff met een externe schakelbox, dan hoeft dat laatste zelfs ook niet meer.

Gates riem mogelijk
Naast een ketting, kun je de Rohloff naaf ook gebruiken in combinatie met een Gates tandriem. Een riem heeft een aantal voordelen over een ketting:

√ onderhoudsvrij – je hoeft ‘m niet te smeren
√ duurzamer – een riem gaat 2 tot 3 keer langer mee dan je normaal met een ketting zou doen.
√ lichter

Let wel, een riem is in het buitenland lastig te verkrijgen. Wij raden daarom aan altijd een reserveriem mee te nemen. De aanschafprijs van een riem is overigens wel hoger dan van een ketting.

Tip: niet elke fiets is geschikt voor een riem. Aangezien een riem uit één stuk bestaat, moet je frame een opening hebben. Bovendien moet je frame stijf genoeg zijn om de zijwaardse krachten aan te kunnen. Santos, Avaghon en Idworx fietsen voldoen aan deze eisen.

Nadelen van een Rohloff naaf

Aanschafprijs
De aanschafprijs van een fiets met een Rohloff naaf ligt ongeveer 1000 Euro hoger dan van een goede derailleurfiets. Echter, de naaf heeft een zeer lange levensduur en de onderhoudskosten zijn minimaal.

Gewicht
Een Rohloff naaf en alle toebehoren om de aandrijving werkend te krijgen is marginaal zwaarder dan dat van een XT derailleur (een LX derailleurset is overigens zwaarder dan XT):

ONDERDEELGEWICHT
Rohloff naaf, incl. shifter, kabels en kabelgeleiders1820 gram
Cranks + tandwiel voor680 gram
Tandwiel achter (22T)87 gram
Gates tandriem 118T CDC84 gram
TOTAAL GEWICHT2671 gram
ONDERDEELGEWICHT
Shimano XT cranks incl. bracket860 gram
Shifters + kabels255 gram
Derailleur (voor + achter)139 gram + 249 gram
Achternaaf338 gram
Cassette223 gram
Ketting273 gram
TOTAAL GEWICHT2337 gram

Geluid in versnelling 1 t/m 7
In de versnellingen 1 t/m 7 loopt het vertragingswiel in de Rohloff naaf mee en dit maakt geluid. Hoe hard dit geluid is verschilt per naaf, elke naaf is namelijk handgemaakt. Ook de klankkast van je frame kan invloed hebben op het geluidsniveau. Olie dempt het geluid overigens weer.

Weerstand
Uit verschillende tests is gebleken dat de Rohloff naaf slechts lichtelijk meer weerstand heeft dan een schone derailleurversnelling. Zelf merk ik hier nauwelijks iets van en compenseert het direct en soepel schakelen dit meer dan voldoende.

Variaties Rohloff naaf

Naast de verschillende kleuren verschilt de naaf zelf niet. Dat wil zeggen, dat het binnenwerk van elke Rohloff naaf gelijk is. Type schakelmechanisme kan echter wel verschillen, extern of intern. Bij schijfremmen ben je verplicht een externe schakelbox te nemen en anders heb je zelf de keuze. Hieronder een korte opsomming van de eigenschappen van de interne en externe schakelbox:

Externe schakelbox

√ duurder dan een interne schakelbox
√ verplicht bij gebruik van schijfremmen
√ je hoeft geen kabels te vervangen
√ schakelt iets minder soepel door een extra tandwiel

Interne schakelbox

√ goedkoper
√ schakelt soepeler (direct in de naaf)
√ de kabels moeten elke 10.000 km vervangen worden
√ kabels ipv schakelbox (optisch anders)

Onderhoud van de Rohloff naaf

Een Rohloff naaf is onderhoudsarm. Om de levensduur van de naaf te verlengen en om het schakelen soepel te laten verlopen, moet je je aan de volgende onderhoudsmomenten houden:

√ elke 5000 kilometer óf 1x per jaar: olie verversen
√ elke 10.000 kilometer: interne kabels vervangen (geldt alleen bij gebruik van de interne schakelbox)

 

Zweten en lekken

Help, mijn naaf lekt! Een lekkende Rohloff naaf is vervelend, maar geen direct probleem.
Een Rohloff naaf is niet oliedicht. Dit betekent dat de naaf kan gaan zweten of lekken. Onder zweten verstaan we druppeltjes of tranen aan de buitenkant van de naaf en met lekken bedoelen we een plasje olie, vaak niet groter dan een 2 euro munt. Nogmaals, dit is vervelend, maar zeker geen direct probleem.
Van de 25ml olie die in de naaf is gegaan, is namelijk slechts 6ml nodig voor de smering. Deze 6ml is al aan de tandwielen blijven plakken. Je kunt dus met een gerust hart je vakantie vervolgen, want Rohloff garandeert dat de naaf nog 5000 kilometer probleemloos kan draaien zonder olie.

Een lekkende Rohloff naaf is vervelend, maar geen direct probleem!

Oorzaken van zweten en lekken
De volgende oorzaken van Rohloff lekkages zijn bij ons bekend en gaan vaak vanzelf over:

√ recente olie wissel, waarbij teveel olie is gebruikt
√ grote temperatuurverschillen
√ grote drukverschillen (bijv. na vliegen)
√ de fiets heeft op z’n kant gelegen
√ een zandkorrel tussen de simmering

Hoe los je het zweten of lekken van de Rohloff naaf op?
Elke oorzaak behoeft een andere oplossing.

Wanneer de olie recent is gewisseld, voeren we nog een nieuwe oliewissel uit om uit te sluiten dat teveel olie is gebruikt. Het probleem lost zich dan vaak vanzelf op.

Wanneer de naaf bij de pakking/kering lekt, is de kans groot dat er een zandkorrel tussen de simmering zit. Dit gaat meestal vanzelf weer over. Wanneer het blijft aanhouden, kunnen we de pakking/kering vervangen (dit is niet kosteloos).

Wanneer de naaf bij de vulschroef lekt, vervangen we de vulschroef.

Wanneer de naaf uit de snelspanner lekt, dan is er sprake van overdruk en moeten we de naaf naar Rohloff opsturen. We sturen de naaf inclusief het achterwiel naar Rohloff om de lekkage te herstellen. Dit is echter geen garantie dat het nooit meer zal voorkomen, want zoals eerder gezegd, is de naaf niet oliedicht.

Let op: buiten de garantieperiode zijn hier kosten aan verbonden. Ook tussen 1 april en 1 oktober worden lekkagegevallen door Rohloff berekend, omdat een lekkage geen urgentie is.

Tips om lekken/zweten te voorkomen:
√ de naaf nooit bij vullen
√ de naaf niet met een borstel schoonmaken zodat je vuil tussen de simmering duwt.

Garantie Rohloff

De garantie op een Rohloff naaf is 2 jaar. Voor de eerste eigenaar heeft Rohloff een coulance regeling na die periode van 2 jaar, mits je de aankoopbon nog hebt.

Wil je deze informatie handig op een rij? Download dan de PDF:

 

Rohloff

Bike4travel is officieel dealer van:

Avaghon vakantiefietsen
Idworx vakantiefietsen bij Bike4travel
Santos vakantiefietsen bij Bike4travel
VSF vakantiefietsen bij Bike4travel

Over ons

Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.

Volg ons

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag—donderdag: 9.00–17.30
Vrijdag: 9:00–21.00*
Zaterdag: 10.00–17.00
Zondag: gesloten

* Van 1 oktober tot 1 maart is er geen koopavond en zijn we tot 19.00 uur open.

Nieuwsbrief

Copyright © 2003 -  Bike4travel Rotterdam