Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/customer/www/bike4travel.nl/public_html/blog/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 119
010 46 26 909
info@bike4travel.nl
Praktische tips van Bike4travel: de beste fietsenwinkel van Rotterdam (2017)

Pinion versnellingssysteem

Alsjeblieft, alle informatie van de Pinion versnellingsbak voor je op een rijtje gezet. We fietsten zelf met de Pinion P1.18 versnellingsbak ruim 10.000 kilometer door Mexico, de Verenigde Staten en Canada en honderden kilometers door Europa. In dit artikel geven we je de informatie die je zoekt!

Wat is een Pinion versnellingssysteem precies?

De Pinion versnellingsbak is ontwikkeld door voormalige Porsche ingenieurs en is sinds 2011 op de markt. Inmiddels zijn er een aantal versies: P-line (P1.18, P1.12 en P1.9) en de C-line (C1.12, C1.9 en C1.6), waarvan de C-line de lichtere variant is. De nummers (18, 12, etc.) corresponderen met het aantal versnellingen. Voor vakantiefietsen zijn vooral de Pinion 1.18 en de 1.12 interessant.
De versnellingsbak is een intern, gesealed versnellingssysteem, zodat water en vuil het schakelmechanisme niet kunnen beïnvloeden en er geen olie naar buiten kan.

De Pinion bak bevindt zich op de plaats van de crankset, dat betekent dat je frame aangepast moet worden zodat de bak mooi past en vastgezet kan worden met 6 bouten. De versnellingen gaan in evenredige stapjes van 11,5% omhoog per versnelling, wat dus kleiner is dan de Rohloff naaf (13,6%).

Pinion versnellingssysteem voor fietsen

 

Eigenschappen Pinion versnellingssystemen:

 P1.18P1.12C1.12
# versnellingen181212
Bereik*636%600%600%
Toename per versnelling11,5%17,7%17,7%
Q-factor**174mm174mm166mm
Gewicht2700 gram2350 gram2100 gram

*Bereik: 636% betekent dat de zwaarste versnelling 636% zwaarder is dan de lichtste.
**Q-factor: dit is de afstand tussen de buitenkant van de cranks, gemeten parallel aan de trapas.

Eenvoudig schakelen
Je schakelt met een greep op of af, meer smaken zijn er niet. Versnelling 1 is het lichtst en versnelling 18 (P1.18) is 636% zwaarder dan de lichtste versnelling of 600% bij de 12-versnellings versies.

Meerdere versnellingen tegelijk
Je kunt meerdere versnellingen tegelijk schakelen en bovendien kun je dat ook in stilstand. Dus sta je onverhoopt voor het stoplicht en ben je vergeten terug te schakelen, dan is dat geen probleem. Met een simpele beweging schakel je naar een lichtere versnelling.

Geluidloos
Over de hele range is de naaf nagenoeg stil (in tegenstelling tot de Rohloff naaf, die in de 1e tot en met de 7e versnelling wel geluid maakt).

Soepel trappen
Fietsen met een Pinion versnellingsbak voelt heel soepel. Dit komt omdat de stampende beweging op de trappers in de bak wordt omgezet in een vloeiende voortstuwende beweging.

Locatie
De Pinion versnellingsbak bevindt zich op de plaats van de crankset, in het midden van je frame dus. Dit betekent dat er een aanpassing van het frame nodig is. Voordeel is, dat je eenvoudig wielen kunt verwisselen of zelfs je fiets kunt elektrificeren door een achterwiel-motor te gebruiken.

Ketting of riem
Naast de standaard ketting, kun je de Pinion ook uitrusten met een Gates CDX tandriem.

Garantie
Pinion geeft 5 jaar garantie op de P-series, de C1.12 heeft standaard 2 jaar garantie. Dit is voor een bedrag van 60 euro uit te breiden tot 5 jaar.

Pinion P1.18 aandrijving

 

Schakelen met Pinion

Net als met een Rohloff naaf is schakelen met een Pinion versnellingsbak heel eenvoudig, de keuzes: lichter of zwaarder in een handomdraai. Je kunt in stilstand schakelen en je kunt meerdere versnellingen tegelijk schakelen. Onze ervaring is dat klanten deze manier van schakelen erg prettig vinden door het gemak ervan.

Verschil met Rohloff naaf, Alfine 11 en derailleur

De vraag die natuurlijk het meest gesteld wordt: wat is nou het verschil met een Rohloff naaf, Alfine 11 en derailleur? Buiten de prijs (Pinion fiets is ± 1000 Euro duurder), zijn er nog een aantal verschillen tussen deze beide interne versnellingsbakken:

 

 P1.18P1.12C1.12RohloffDerailleur 3x10Alfine 11
Gewicht*± 3946 gram± 3598 gram± 3348 g± 2671 g± 2337 g± 2900 g
# versnellingen181212143x1011
Bereik636%600%600%526%573%409%
Toename per versnelling11,5%17,7%17,7%13,6%gem. 14%13,8%***
Garantie5 jaar5 jaar2 jaar**2 jaar-2 jaar
OliewisselElke 10.000km / 1x per jaarElke 10.000km / 1x per jaarElke 10.000km / 1x per jaarElke 5.000km / 1x per jaar-Elke 5.000km / 1x per jaar

*Gewicht: dit is een schatting van het totale gewicht om de aandrijving draaiend te krijgen. Dus inclusief bijv. tandwielen, ketting, riem, lagers, trapas, naaf, riem, ketting, shifters etc.

** Garantie is voor een bedrag van 60 Euro uit te breiden tot 5 jaar.

*** Tussen de 1e en 2e versnelling zit een stap van 29%, daarna gemiddeld 13,8%.

De belangrijkste punten

Het gewicht
De Pinion is fors zwaarder dan de overige aandrijvingen. Maar de Pinion versnellingsbak ligt in het middelpunt van de fiets.

Het bereik en toename
Het bereik van de Pinion is ook groter dan de overige aandrijvingen, je hebt dus ruim voldoende versnellingen om elke berg aan te kunnen. Ook is de toename per versnelling (de stapjes tussen de versnellingen) het kleinst bij de P1.18 versie. Er is dus altijd een ‘juiste’ versnelling.

Handboek Fietsvakantie door Bike4travel

Onze ervaringen met de Pinion P1.18

We fietsten bijna 19.000 kilometer met de Pinion 18 versnellingsbak. Door Mexico, onverhard over de Great Divide Mountain Bike Route in de Verenigde Staten en Canada. En natuurlijk door Europa, zelfs met een Weehoo kinderkar achter de fiets. Het schakelen gaat heerlijk soepel en je voelt geen weerstand, ook is de bak geruisloos. Met 18 versnellingen heb je altijd de juiste te pakken en zijn zelfs steile onverharde, hellingen goed te doen. Wij fietsten overigens met 32T tandwiel voor- en achter.
Ook zijn onze klanten die met Pinion fietsen rijden enthousiast over de versnellingsbak. En het grote voordeel is natuurlijk dat elektrificeren van je fiets een stuk eenvoudiger is, want je hebt in principe alleen een motor in het achterwiel nodig.

Redenen om voor een Pinion versnellingsbak te kiezen

  • Je wilt graag meer bereik
  • Je wilt graag kleinere stappen tussen de versnellingen
  • Je wilt een geluidloos systeem
  • Je wilt een onderhoudsarm systeem
  • Je wilt je fiets misschien binnenkort elektrificeren
  • En last, but not least.. je vindt het gewoon een supermooi stukje techniek!

Download de beknopte Pinion wijzer

 

Fietsen met Pinion versnellingsbak

Vragen?

Heb je nog meer vragen over Pinion of de fietsen met Pinion? Kom gerust langs bij ons in de winkel voor een eerlijk advies, de koffie staat klaar.

Pinion

Bike4travel is officieel dealer van:

Avaghon vakantiefietsen
Idworx vakantiefietsen bij Bike4travel
Santos vakantiefietsen bij Bike4travel
VSF vakantiefietsen bij Bike4travel

Over ons

Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.

Volg ons

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag—donderdag: 9.00–17.30
Vrijdag: 9:00–21.00*
Zaterdag: 10.00–17.00
Zondag: gesloten

* Van 1 oktober tot 1 maart is er geen koopavond en zijn we tot 19.00 uur open.

Nieuwsbrief

Copyright © 2003 -  Bike4travel Rotterdam