Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/customer/www/bike4travel.nl/public_html/blog/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 119
010 46 26 909
info@bike4travel.nl
Avaghon X29 Titanium

Staal, aluminium of titanium? Welk materiaal is het best voor je vakantiefiets?

Het frame van een vakantiefiets hoort sterk en stijf te zijn. Of je nu op wereldreis gaat of in Nederland van hotel naar hotel fietst, zodra je tassen aan je fiets hangt, is het een vereiste. Waarom? Omdat een zwabberende fiets onbetrouwbaar is en zo’n zwabberend geval fietst niet lekker. Zeker bergaf wil je niet in een zogenaamde shimmy terecht komen, waarbij je de controle over de fiets kwijt raakt. Ken je die zwabberende caravan, die steeds harder gaat slingeren en uiteindelijk omvalt? Dat bedoelen we met shimmy en krijg je onder andere van een slap frame.
“Ja, maar ik ga toch nooit een wereldreis maken, dus dat heb ik niet nodig.” Dat maakt dus helemaal niet uit. Hang een tas aan je fiets en hij hoort de lijn te blijven volgen en zeker niet te zwabberen. Tenslotte ben jij de baas over je fiets en niet andersom.
Voor de totale kwaliteit is het frame van je fiets dus heel bepalend. En heb je uiteindelijk veel meer plezier van zo’n goed frame. Naast stijfheid, zijn comfort, goede rijeigenschappen en afwerking de belangrijkste punten. Maar laten we in dit artikel eens ingaan op de verschillende materialen waar vakantiefietsen van gemaakt zijn.

Staal, aluminium of titanium vakantiefietsen

Begrippen

Om stijfheid en sterkte beter te begrijpen, leg ik eerst een aantal begrippen uit:

Treksterkte: is het moment van breken; zodra de spanning (belasting) gelijk is aan de treksterkte van het materiaal, dan breekt het.

Vloeispanning: is het punt waarop het materiaal van elastisch naar plastisch gaat. Wanneer bij bepaalde belasting / spanning het materiaal niet meer terug buigt, maar permanent verbogen is, dan spreken we van een plastische vervorming. De vloeispanning ligt vóór de treksterkte, dat wil zeggen dat je frame eerst vervormt en daarna breekt. De vloeispanning is dus eigenlijk belangrijker dan de treksterkte, want aan een vervormd frame heb je tenslotte ook niets meer.

Stijfheid: stijfheid geeft aan hoeveel kracht er nodig is om het materiaal een bepaalde richting op te buigen. De stijfheid van een framebuis wordt uiteindelijk bepaald door de gebruikte buisdiameter en gekozen materiaalsoort. Hoe stijver een frame, hoe meer kracht nodig is om de vloeispanning te bereiken.

Stalen vakantiefietsen

Staal is een verzamelnaam voor legeringen met als hoofdelement ijzer en komt in verschillende varianten. Of je nu basis, hoogwaardig of ‘racefiets’-staal gebruikt, de materiaalstijfheid en het gewicht zijn altijd gelijk. De treksterkte echter is groter bij hoogwaardig en ‘racefiets’-staal en theoretisch kun je de buizen van zogenaamd ‘racefiets’-staal dan lichter maken door ze uit te rekken (vandaar dat we het ‘racefiets’-staal noemen). Nu denk je misschien dat het beter is om dan ‘racefiets’-staal staal te gebruiken, want dan krijg je lichtere fietsen. Maar dat is niet zo, want bij het uitrekken van het materiaal, verminder je ook de stijfheid recht evenredig. Met andere woorden; je frame wordt wel lichter, maar ook minder stijf en dat laatste willen we natuurlijk niet op een vakantiefiets!

Daarom worden goede stalen vakantiefietsen gemaakt hoogwaardig staal, ook wel bekend als 4130 of 25Crmo4. Het is Chromolybdeen staal, wat een hogere vloeispanning (en treksterkte) heeft.

Zoals je misschien weet, kan staal roesten. Het is daarom belangrijk dat een stalen frame goed gelakt wordt en een eerste beschermlaag krijgt. Goedkopere frames hebben deze beschermlaag vaak niet.

Qua rij-eigenschappen absorbeert staal trillingen erg goed en dit zorgt voor een comfortabel rijgedrag.

 

Stalen vakantiefietsen van Avaghon

Avaghon X29
Avaghon S28 Dames
Avaghon S28

Aluminium vakantiefietsen

Aluminium is een licht materiaal. 1 liter aluminium weegt 2,7 kilo, terwijl een liter staal 7,9 kilo weegt en titanium 4,5 kilo. Echter, qua stijfheid en treksterkte is aluminium de minste van de drie materiaalsoorten, aluminium is van zichzelf ongeveer 3x zo elastisch (slap) als staal. Om dit te compenseren moet je de wanddikte ongeveer drie keer zo dik maken en is het voordeel van het gewicht teniet gedaan. Wat veel producenten van Alu frames dan doen, is niet de wanddikte te vergroten, maar de buisdiameter, de buizen van Alu frames zijn daarom dikker dan staal; de zogenaamde oversized aluminium buizen.

Door de vorm van de Alu buizen te veranderen, zoals ‘oversized’, krijg je dus meer stijfheid.

Qua rij-eigenschappen geeft Aluminium de trillingen meer door en vibreert het na. Echter, met de dikke banden van tegenwoordig, vang je dat weer prima op.

 

Aluminium vakantiefietsen van Santos en Idworx

Idworx oPinion bij Bike4travel
Santos Travelmaster 3+ bij Bike4travel

Titanium vakantiefietsen

Titanium is bijna de helft lichter dan staal en heeft een grotere treksterkte en vloeispanning dan 4130 staal, maar is ook half zo stijf. Titanium buigt bij minder kracht door en is dus slapper. Omdat dit niet wenselijk is voor een vakantiefiets, gebruiken goede titanium frame bouwers ook weer meer materiaal / een grotere buisdiameter om toch de gewenste stijfheid te creëren. Het gewichtsvoordeel wordt daardoor ook nagenoeg opgeheven.

Titanium is een van de duurste materialen om een fiets frame van te maken. Maar het roest niet, en absorbeert schokken goed en voelt daarom comfortabel.

Titanium vakantiefiets van Avaghon

Avaghon X29 Titanium

Treksterkte en stijfheid van staal, aluminium en titanium
In de tabel aan de rechterkant zie je de stijfheid en treksterkte van hoogwaardig 4130 staal, Aluminium en Titanium.

Framemateriaal staal aluminium titanium door Bike4travel

Carbon vakantiefietsen

Een carbon vakantiefiets zie je nauwelijks. Niet omdat het niet geschikt zou zijn, maar meer omdat het maken van een goed carbon frame uiteindelijk veel te duur en kwetsbaar is. Bovendien heeft de gewichtsbesparing weinig toegevoegde waarde. Carbon vakantiefietsen zijn dus niet interessant om te maken en ze bestaan daarom simpelweg niet of nauwelijks.

 

Butted buizen en frame constructie

Nu is materiaalsoort één ding, hoe je het gebruikt in een frame is twee. Als je op je fiets zit en de pedalen rond trapt, heb je belasting op je frame. Nu is die belasting niet overal hetzelfde, dus gebruiken goede framebouwers butted buizen. Bij een butted buis is de wanddikte aangepast aan de belasting. Omdat de belasting in het midden van de buizen minder is, is hier de wanddikte kleiner en zijn de wanddiktes aan de uiteinden van de buizen groter

 

Vorm van de buizen
De vorm van de buizen heeft invloed op de stijfheid. Bij ovale buizen neemt het comfort (de verticale buiging neemt toe) toe en de stijfheid tegen het slingeren (de zijwaartse buiging neemt af) ook. Ovale buizen hebben dus een groot voordeel ten opzichte van ronde buizen.

Ovale en ronde buizen door Bike4travel
Stijfheid verschil ovale en ronde buizen door Bike4travel

Conclusie

Een goede vakantiefiets is stijf en sterk om jou en je bagage zonder zwabberen te vervoeren. Het maakt niet uit of je de wereld over fietst of tochtjes in Nederland maakt, zodra je een tas aan je fiets hangt, zijn deze eigenschappen van groot belang.
Materiaalsoorten hebben hun eigen eigenschappen voor onder meer gewicht, treksterkte, vloeispanning en stijfheid. Hoe de framebouwer het materiaal uiteindelijk in het frame verwerkt en alles samenkomt, zoals de butted en oversized buizen, geven het frame haar uiteindelijke eigenschappen qua sterkte en stijfheid.

Uiteindelijk kun je dus van alle genoemde materialen een goede fiets én een slechte fiets bouwen. Het ontwerp is bepalend.

Aluminium, Frame, Staal, Titanium, Vakantiefiets

Bike4travel is officieel dealer van:

Avaghon vakantiefietsen
Idworx vakantiefietsen bij Bike4travel
Santos vakantiefietsen bij Bike4travel
VSF vakantiefietsen bij Bike4travel

Over ons

Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.

Volg ons

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag—donderdag: 9.00–17.30
Vrijdag: 9:00–21.00*
Zaterdag: 10.00–17.00
Zondag: gesloten

* Van 1 oktober tot 1 maart is er geen koopavond en zijn we tot 19.00 uur open.

Nieuwsbrief

Copyright © 2003 -  Bike4travel Rotterdam