Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/customer/www/bike4travel.nl/public_html/blog/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 119
010 46 26 909
info@bike4travel.nl
Eccentrische Bottom Bracket

Schuifpadden of eccenter? Wat zijn de voor- en nadelen?

Wanneer je een Rohloff of Pinion met riem (of ketting hebt), is het noodzakelijk de riem na ongeveer duizend kilometer na te spannen. In die eerste periode van gebruik rekken de carbon-vezels namelijk uit en duwen zich in de kunststof laag van de riem. Zo rekt je riem dus eigenlijk uit. Wil je dat alles soepel blijft fietsen en de duurzaamheid van het hele spul vergroten, dan is opspannen een must.

Manieren van opspannen

Een riem bestaat uit één stuk, er kan dus niet net als bij een ketting een schakel tussenuit gehaald worden. Dus hoe span je die riem dan wel? Er zijn twee manieren die je terug ziet bij de high-end fietsen: schuifpadden en een eccentrische bottom bracket. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen, maar zijn allebei ook goede manieren van opspannen. Het is uiteindelijk maar net wat je zelf het prettigst vindt.

Eccentrische bottom bracket

Opspannen via een eccentrische bottom bracket zie je terug bij bijvoorbeeld Santos fietsen. Deze manier van opspannen lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Het grootste voordeel van de eccentrische bottom bracket, is dat je wiel altijd recht staat en niet scheef getrokken kan worden tijdens het opspannen.
Met deze manier van opspannen, krijg je verder een zeer cleane uitstraling door het vaste achterpad én zit de schijfrem op een mooiere positie, omdat je achtervork niet verschuift.

Heeft een eccentrische bottom bracket dan alleen maar voordelen? Nee, de spanbouten zitten op de meest vieze plek van de fiets (onderkant trapas) en de kans is dus groot op gecorrodeerde bouten door modder en vocht. Je zult de boel dus regelmatig schoon moeten houden en jaarlijks je bottom bracket moeten servicen, anders gaat hij zeker kraken. Ook kan tijdens het spannen van de riem of ketting de eccenter van links naar rechts verschuiven, waardoor de riemuitlijning niet meer klopt. Daarnaast verandert sowieso altijd de positie zadel – pedaal ietsjes door het draaien van de eccenter. Let op met het aandraaien van de spanbouten en doe dit bij voorkeur met een momentsleutel (en met beleid). Te ver doordraaien kan je frame doen scheuren.

Maar hoe zit dat dan met een Pinion én eccenter?

Omdat de Pinion versnellingsbak zich bevindt op de plaats van de bottom bracket, is het niet mogelijk om de riem of ketting te spannen met een eccentrische bottom bracket. Op de markt vind je hier een aantal oplossingen voor; zoals een ‘verschuifbare’ Pinion versnellingsbak, waarbij de bak zelf heen en weer geschoven kan worden. Of, zoals Santos dat oplost, met een riemspanner. Met dit extra wieltje kun je eenvoudig de riem iets strakker of losser zetten.

Riemspanner bij Pinion Santos

Verstelbare schuifpadden

Een simpelere manier om je riem te spannen, is het gebruik van verstelbare schuifpadden. Goede kwaliteit schuifpadden hebben roestvrijstalen bouten en busjes, wat voorkomt dat ze kunnen corroderen. En op deze manier heb je geen last van vastgeroeste bouten door vuil en vocht. Daarnaast heb je nooit last van een krakende trapas, omdat het verstelmechanisme niet op de meest kwetsbare plek van je frame zit. Het is dus vooral ook robuust en je trapas blijft op dezelfde plek.

Het opspannen van de riem vergt iets meer ‘concentratie’, omdat de schuifpadden aan beide zijden een zelfde afstand verschoven moeten worden voor een perfecte uitlijning. Je kunt dit eenvoudig nameten met een rolmaat of door het aantal slagen te tellen van de spanschroef.

Schuifpadden: een simpel systeem dat iedereen begrijpt:

Schuifpadden Avaghon

Conclusie

Beide manieren van opspannen hebben zo hun voor- en nadelen. Beiden worden gebruikt in de high-end fietsen en beiden zijn sterk genoeg om op wereldreis mee te gaan. Bedenkt voor jezelf wat je belangrijker of eenvoudiger vindt, of dat je het überhaupt een issue vindt om daar je beslissing van af te laten hangen.

En, wil je weten wat de juiste riemspanning moet zijn? Daarover vertellen we je meer in een volgend artikel.

Bike4travel is officieel dealer van:

Avaghon vakantiefietsen
Idworx vakantiefietsen bij Bike4travel
Santos vakantiefietsen bij Bike4travel
VSF vakantiefietsen bij Bike4travel

Over ons

Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.

Volg ons

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag—donderdag: 9.00–17.30
Vrijdag: 9:00–21.00*
Zaterdag: 10.00–17.00
Zondag: gesloten

* Van 1 oktober tot 1 maart is er geen koopavond en zijn we tot 19.00 uur open.

Nieuwsbrief

Copyright © 2003 -  Bike4travel Rotterdam