Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/bike4tra/public_html/blog/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/src/MenuWalker.php on line 8
010 46 26 909
info@bike4travel.nl
E-bike vakantiefietsen bij Bike4travel

E-bike vakantiefietsen: wat je allemaal moet weten.

De vraag naar voor fietsvakanties geschikte E-bikes neemt steeds meer toe. In het oerwoud van accu’s en motoren is het lastig om de juiste keuze te maken en daarom zetten we het graag voor je op een rij.

Santos E-bike bij Bike4travel

Geïntegreerd of niet?

De eerste keus die je moet maken is of je een geïntegreerde E-bike wil of een losse set. Anders gezegd: kies je voor een wegwerp-fiets of investeer je in een goede fiets mét de mogelijkheid van elektrische ondersteuning als losse opzet.
Geïntegreerde E-bikes zijn bijna altijd E-bikes met een middenmotor. Deze hebben bij normaal gebruik een levensduur van ± 5 – 7 jaar. Accu, motorblok, connectors en sensoren zijn dan aan vervanging toe en we weten niet of je ze tegen die tijd kunt vervangen voor de nieuwe standaard, vandaar dat we het hebben over een wegwerp-fiets. Ook omdat de restwaarde van een dergelijke fiets nagenoeg nihil is. Ze maken bovendien meer lawaai, hebben een negatieve invloed op je aandrijving (slijt veel sneller) en hebben altijd weerstand. Dus ook als je de motor even niet wil gebruiken.

Voor vakantiefietsen en/of woon-werkfietsen, is een niet-geïntegreerde oplossing een betere keuze.

Niet-geïntegreerde E-bike oplossingen op een stabiele (bestaande) vakantiefiets zijn bijvoorbeeld:

  • Pinion + achterwielmotor
  • Derailleur + achterwielmotor
  • Rohloff met Pendix middenmotor
  • Derailleur met Pendix middenmotor

Niet-geintegreerde oplossingen hebben een aantal voordelen:

  • Je fiets behoudt zijn waarde en kan altijd terug naar een normale vakantiefiets
  • Als je elektrische set versleten is, bouw je eenvoudig een nieuwe set in naar de nieuwe maatstaven
  • Zonder gebruik van ondersteuning fietsen deze fietsen ook gewoon goed.

Omdat op een E-bike vakantiefiets eigenlijk altijd een krachtsensor hoort, valt het gebruik van een voorwielmotor af.

Krachtsensor
Een krachtsensor of torque-sensor zorgt ervoor dat de hoeveelheid kracht die de motor levert aangepast is aan hoeveel kracht je zelf levert. Dit geeft een heel natuurlijk gevoel, want de fiets schiet niet vooruit, maar zorgt voor een geleidelijke ondersteuning. Wil je liever het gevoel van een brommer, dan is een krachtsensor niet geschikt voor jou.

GoSwiss, BionX en NeoDrive hebben een geïntegreerde krachtsensor in de achterwiel-motor en bij Pendix zit het geïntegreerd in de trapas.

De Direct Drive motor

GoSwiss, BionX, NeoDrive zijn Direct Drive achterwielmotoren, uitgerust met een krachtsensor. Deze zijn stil, duurzaam en kunnen regeneratief zijn. Een Direct Drive motor hoeft geen weerstand te hebben als ‘ie uitstaat en levert geen kracht op je aandrijving. Dat laatste wil zeggen dat het geen negatieve invloed heeft op de slijtage van je aandrijving, sterker nog; je aandrijving gaat zelfs langer mee.
Bij lage snelheden kunnen ze (te) warm worden en zichzelf uitschakelen, zaak is dus dat je ook bergop een redelijke snelheid behoudt.

Pendix is de enige Direct Drive middenmotor op de markt. Het voordeel van deze motor is dat deze te combineren is met Rohloff met riemaandrijving, hij heeft een vrij groot voortandwiel ten opzichte van de standaard middenmotoren, is ook stil en blijft ook licht fietsen als je de ondersteuning uit zet.

De accu

Over hoeveel watt je accu moet hebben, kunnen we kort zijn: hoe meer watt (Wh), hoe verder je komt.
Iedereen wil altijd weten wat die actieradius dan is, maar te veel factoren spelen een rol: hoeveel kracht lever je zelf, welke ondersteuningsstand fiets je, wind, bandenspanning, je totale gewicht, het terrein hebben allen invloed op je actieradius. Daarom geldt gewoon voor elke fiets die je kiest: hoe meer watt (Wh) in de accu, hoe verder je komt.

E-bike vakantiefietsen in ons assortiment

De Power Serie van Santos is uitgerust met GoSwiss achterwielmotor, Avaghon levert haar fietsen met BionX achterwielaandrijving én met Pendix middenmotor. 
Ook de fietsen van Santos zijn binnenkort leverbaar met Pendix middenmotor.

Natuurlijk zijn deze fietsen ook uitermate geschikt in combinatie met woon-werk verkeer.

Proefrit maken

Wil je zelf eens ervaren hoe E-bikes met Direct Drive en een krachtsensor fietsen, kom langs voor een proefrit bij ons in de winkel.

Avaghon X29 met achterwielaandrijving
Avaghon S28 met Pendix middenmotor en Rohloff

E-bike, Pinion, Rohloff

Bike4travel is officieel dealer van:

Avaghon vakantiefietsen
Idworx vakantiefietsen bij Bike4travel
Santos vakantiefietsen bij Bike4travel
VSF vakantiefietsen bij Bike4travel

Over ons

Bike4travel is de fietsspecialist voor vakantiefietsers, wereldfietsers en forenzen. Opgericht door wereldfietsers voor wereldfietsers! Bezoek onze winkel aan de Satijnbloem 41 in Rotterdam voor een goed en eerlijk advies.

Volg ons

Openingstijden

Maandag: gesloten
Dinsdag—donderdag: 9.00–17.30
Vrijdag: 9:00–21.00*
Zaterdag: 10.00–17.00
Zondag: gesloten

* Van 1 oktober tot 1 maart is er geen koopavond en zijn we tot 19.00 uur open.

Nieuwsbrief

Copyright © 2003 -  Bike4travel Rotterdam